Od 1. července se začne měnit na O2.
Není to staromilstvím, spíš vědomím, že před deseti lety jsme si jeden po druhém pořizovali první relativně levné mobilní telefony a měli je spojené s průkopníky v oboru. Všichni si asi s láskou vzpomeneme na moment, kdy se mobily začaly dotovat a vybuchla konkurenční smršť.
Trojice "národních" mobilních značek změnila společnost k nepoznání. Najednou jsme měli před očima firmy, které točí stamiliony v reklamách, umožňují nám volat odkudkoliv a pak nám nadělily svádivé a rychlé esemesky. Ano, je to světový trend, u nás ho řídil "náš" Eurotel, pak Paegas a nakonec Oscar. Koho by trklo, že je to generační věc.
Byly to firmy vydělávající miliardy korun, jistota investorů.
Za deset let si nikdo na onu "velkou" trojku nevzpomene.
Něco tak zásadního, čím je mobil a firmy s tím spojené, by ale nemělo úplně zmizet do mlčenlivého skladiště dějin. Nezaslouží si to. Není to srovnatelné s národním buditelstvím, ale troufám si tvrdit, že mobilní operátoři staré generace byli natolik zajímavým a důležitým fenoménem, že by se jim měl věnovat pomník. Třeba sousoší.#reklama
Ony firmy osvobodily náš čas a donutily nás jinak ho plánovat. Kolik večírků, setkání a pracovních schůzek urychlily, dohodily, kolik by se vůbec neuskutečnilo nebýt možnosti spontánního telefonování.
Dodnes lituji, že při odjezdu do Belgie jsem zrušil krásné číslo, které mi nadělil Eurotel 0602 37 38 12. Možná se vám zdá banální, ale já si je na rozdíl od mnoha dalších pamatuji dodnes. Jak říká jeden můj kamarád, číslo začínající 602 značí konzervativnost a zavedenost klienta, někoho, kdo je v mobilním světě dávno. Jako by trojčíslí zrálo jako víno.
Číslo se s nástupem O2 klientům Eurotelu samozřejmě nezmění, ale určitě cítíte, že to není zcela stejné. Od té doby jsem byl zákazníkem asi patnácti světových operátorů, ale na první smlouvu si vzpomenu.
Někdy mě věk globalizace a neustálých změn trochu štve.
Autor je šéfeditorem zpravodajství ČT