Očekávání se nenaplnila. O řidičský průkaz přišlo k dnešnímu dni cca 75 řidičů, jakýkoliv bodový záznam mají pouze 3 % řidičů. Zjevně nehrozí, že řidičský průkaz bude mít jen ředitel dopravní policie, jak předpovídali někteří pesimisté, stejně tak nehrozí, že ostatní řidiči budou smět jezdit tak nanejvýše na kole nebo chodit pěšky. A pokud jde o agresivní řidiče, kterým předpisy byly vždycky lhostejné, ani tady se očekávání nesplnila - setkáváme se s nimi i nadále a nezdá se, že by se chtěli polepšit. Kde je tedy chyba?
Novelizovaný zákon má daleko k dokonalosti, některá jeho ustanovení jsou přímo špatná. Namátkou: v rámci bodového systému, který jako takový je pro bezpečnost provozu určitě přínosem, jsou "bodovány" jsou i přestupky, které není možno objektivně změřit ani posoudit (alkohol za 6 nebo za 7 bodů, anebo "neumožnění nerušeného a bezpečného přejití vozovky" a další). Bodové hodnoty neodpovídají nebezpečnosti přestupků (za zneužití oranžového majáku stejný počet bodů jako za zneužití modrého, nebo překročení rychlosti o 1 km/h je hodnoceno stejně jako o 19, respektive 29 km/h atd. atd.). S tím souvisí i udělování pokut např. za pouhé zastavení na parkovišti pro invalidy je velmi vysoká pokuta a zákaz řízení minimálně na 6 měsíců, a obdobně je tomu i v dalších případech, např. u již zmíněného překročení rychlosti. V zákoně se vyskytují i takové chyby, jako je ustanovení, podle kterého by mohly být vydávány mezinárodní řidičské průkazy podle neplatné mezinárodní úmluvy apod.
Ovšem tyto nedostatky nejsou bezprostředním důvodem, proč po počátečním zklidnění provozu v prvních prázdninových týdnech se vše vrací do starých kolejí. Mohli bychom v této souvislosti poukázat na počáteční problémy s tolerancí radarů, a celkově na práci policie, jejíž metody a zaměření dozoru se ani po získání nových pravomocí nezměnily, případně i na vystoupení některých politiků, kteří se snažili (a snaží) novou právní úpravu buď zpochybnit nebo "vylepšit" návrhy, nad kterými laik žasne a odborník se diví. Nebo bychom si mohli všimnout, jak ukvapeně komentovala vývoj nehodovosti některá média: po počátečním nadšení, jak se nová pravidla, a zejména bodový systém, osvědčila (v červenci bylo méně nehod a méně mrtvých), přišlo zděšení "že to nefunguje", když za jeden víkend zahynulo na silnicích šestnáct lidí.
Jak situaci zlepšit? Především je potřeba odstranit nedostatky a chyby v zákoně. Dále je nutné zajistit, aby se policisté zaměřili na sledování a postihování nebezpečných přestupků, tzn. takových, jejichž následkem je ohrožení životů a zdraví lidí, aby postupovali tvrdě a nekompromisně proti agresivitě, zejména proti agresivnímu chování řidičů, a vyhnuli se zbytečnému šikanování řidičů slušných a odpovědných.
Vláda a její představitelé, zejména ministr vnitra a ministr dopravy, by měli "vyčištěný" zákon a jeho dodržování jednoznačně podporovat. Poslanci by si měli uvědomit, že zlehčováním či zpochybňováním zákona, který je vlastně jejich dílem, zlehčují a zpochybňují svou práci. Měli by své návrhy na eventuální změny zákona předkládat po konzultaci s odborníky a vystříhat se populistických návrhů.
Ale prioritou by se měla stát snaha o nastolení partnerství v silničním provozu. Snažit se k tomuto cíli přivést řidiče i ostatní účastníky provozu, a to preventivním působením i účinným dozorem. Všichni by měli respektovat právo a každý by si měl uvědomit, že v silničním provozu jde o životy a o zdraví a podle toho se chovat. Dodržování předpisů a vzájemná ohleduplnost pak snad konečně bude patřit k bontonu i v našem státě.
Václav Špička, Autoklub České republiky