Jak snadno se u nás vzedme vlna hněvu, nenávisti. Ombudsmanka Anna Šabatová se zastala dvou muslimských dívek, které ve zdravotní škole nutili, aby nenosily šátek. Zákaz nošení hidžábu, kterým si muslimky zahalují vlasy a krk, považuje veřejná ochránkyně práv za diskriminační. Velice ostře se do ní pustili někteří čeští politici. A raději ani nemluvme o tom, jak vzteklá je reakce na postoj Anny Šabatové a na „drzost muslimek“ u některých debatujících na internetu.
Oč šlo? Střední zdravotnická škola v Praze má ve svém řádu zákaz nosit pokrývku hlavy. Dívka ze Somálska a druhá z Afghánistánu, obě muslimky, kvůli tomu zákazu studium předčasně ukončily a případ loni zveřejnily. Somálská dívka pak požádala o pomoc ombudsmanku. Anna Šabatová uznala, že muslimský šátek je vnějším projevem její víry.
Věc není složitá. Islám je v Česku legální. Česká ústava zaručuje svobodu náboženského vyznání. U muslimek je šátek vnějším projevem víry. Je pochopitelné, že zdravotní škola v jistých situacích vyžaduje, aby oděv žákyní nepřekážel jejich práci. Jak by ale hidžáb mohl omezovat zdravotní sestru? Jeptišky v nemocnicích, sám jsem to zažil na vlastní kůži, také mívají zahalenou hlavu. Zdravotní sestry zase nosí čepec.
Ale v zásadě platí: školní řád české školy nemůže stát nad českou ústavou. Pakliže ústava zaručuje svobodu vyznání, nelze dívkám bránit nosit šátek. Jinak řečeno ústavu nelze omezit dokonce ani školním řádem... Mimo to je velmi těžko pochopitelné, že vedení školy stojí za to, aby kvůli takové prkotině nechalo studentky odejít.
Divoce se do ombudsmanky Šabatové pustil místopředseda Senátu Zdeněk Škromach (ČSSD). Mimochodem politik, který uvažuje, že by se stal příštím českým prezidentem. Zřejmě už rozjíždí xenofobní prezidentskou kampaň. Na Facebooku zveřejnil toto své stanovisko: „Paní Šabatová podobnými výroky jen potvrzuje obavy, které provázely její nominaci na pozici ombudsmana. Naprosto nekompetentní výroky jen přispívají dalšímu napětí ve společnosti. Naštěstí její výplody nejsou pro nikoho závazné a věřím, že kompetentní orgány se budou řídit zákony, a nikoliv těmito pomatenostmi.“
Školní řád je pro Škromacha nad ústavou
Jenže žádný zákon u nás víru muslimů nezakazuje. Školní řád není zákon. A o jakém „napětí ve společnosti“ vůči muslimům Škromach mluví? Skoro to vypadá, že muslimové nutí všecky české ženy nosit šátky!
Marek Benda (ODS): „Je to úlet. Pokládám za lehce absurdní se za každou cenu přizpůsobovat každé kultuře, která sem přijde. Když k nám přijdou lidožrouti a řeknou 'My doma jíme lidi', tak je tady budou moci jíst taky?“
Opačně než ombudsmanka vidí nošení šátku její zástupce Stanislav Křeček (dlouholetý člen ČSSD): "Ředitelka té školy se chovala podle školního řádu. Jestli je řád špatný, nebo ne, to je jiná věc," oznámil Právu. Podle něj by se o nošení šátku "měla vést odborná debata na širší úrovni". (Jako že by pozval nějakého imáma? Nebo ústavní právníky?) Křeček soudí, že „nelze takhle známkovat lidi z diskriminace“.
Česká ústava zástupce ombudsmanky netrápí, což je u ochránce lidských práv číslo dvě dost na pováženou. Svůj postoj uzavřel takto: "Dostáváme se v té debatě už někam jinam. Nezdá se mi vhodné umožnit každému nosit svůj náboženský symbol do školy. Šátky nebo jarmulka třeba vadí méně než potom celá zahalená postava." - Typicky české.
Stanislav Křeček hned vytáhne burku, tedy oděv, který zakrývá celé tělo i s obličejem. I oči bývají zakryty síťkou. O burku však, jak známo, nešlo. Ta by asi dívkám skutečně bránila v úkonech zdravotní sestry. Ale i tak by jim škola mohla těžko bránit sedět v burce ve třídě, chodit v ní do budovy školy.
Pravice má taktéž jasno. Vyjádřil to za ni poslanec Marek Benda (ODS): "Je to úlet. Pokládám za lehce absurdní se za každou cenu přizpůsobovat každé kultuře, která sem přijde. Když k nám přijdou lidožrouti a řeknou 'My doma jíme lidi', tak je tady budou moci jíst taky?" – Ano, toto nám hrozí. Muslim = lidožrout. Ha ha ha. Spojme se a bojme se, vždycky je proč se bát.
Kdy se muslimek zastane Halík?
Europoslanec Stanislav Polčák (TOP 09) by zase hned nasadil zákon (jak nevíš, napiš zákon, aby se nemuselo přemýšlet): "Bylo by vhodnější, aby to upravil i zákonodárce," oznámil Právu. Pokračoval: "Byl jsem stanoviskem paní Šabatové překvapen. Na evropské úrovni tento spor posuzoval i Evropský soud pro lidská práva, když zkoumal oprávněnost zákonů Belgie a Francie o zákazu nošení šátků zakrývajících obličej. Soud stížnosti zamítl."
Ano, Francie a Belgie zákonem zakázaly nosit šátky do škol. Pak je pochopitelný zmíněný výrok Evropského soudu pro lidská práva. Jenomže kupříkladu Francie má s muslimy jinou zkušenost než my. Soužití s touto menšinou tam vyvolává problémy. U nás nic takového neznáme. (I když se snažíme, viz známý zbytečný zásah policie v pražské mešitě v době páteční modlitby.)
Při posledním sčítání obyvatel se v Česku k islámu hlásilo dohromady tři a půl tisíce lidí. Znalci míní, že celkem se u nás k této víře hlásí asi dvacet tisíc lidí, přičemž praktikujících je ovšem dvacetkrát méně. – Jaká tedy hrozba?
Máte rádi Aktuálně.cz?
Hlasujte pro nás v internetové anketě Křišťálová Lupa 2015 v kategorii Zpravodajství. Za každý Váš hlas děkujeme!
Další věc, copak u nás ta hrstka muslimů nějak škodí? Někoho ohrožuje? Proč by nemohly muslimky nosit šátky? Jaký to má důvod? Co je zde na šátku nebezpečné? Skrývají se snad pod nimi sebevražedné atentátnice, teroristky? Nic takového tu neznáme, neřešíme. Nebo jde o to, že jsme národ "džaurů", nevěřících? A že nám každý věřící leze krkem? (Viz nenávistné reakce na tzv. církevní restituce.)
Předpokládám, že Zdeňku Škromachovi nebo Stanislavu Křečkovi jsou ve skutečnosti muslimky zcela volné. Ale oba vědí (a Marek Benda samozřejmě taky), jak zareaguje masa. Populisticky se ihned postaví proti šátkům, proti muslimům. Být proti, to je ono. Mít strach o život, strach z muslimů, to se nosí. Nechutné. Hloupé. A v důsledku velice škodlivé.
Čekám, kdy se ozve poslední dobou hlasitá katolická církev. Kdy se dvou muslimek a jejich víry zastane. Katolický duchovní Tomáš Halík se nedávno zastal těhotné křesťanky Meriam Ishagové, nad kterou soud v súdánském Chartúmu vynesl trest smrti, když se odmítla vzdát své křesťanské víry. Teď by se mohl zastat muslimek, které kvůli šátkům vypudili ze školy.
(Tomáš Halík se obou muslimek ve čtvrtek v noci v České televizi zastal. Podle něj mají právo hidžáb nosit.)