Martin Fendrych Martin Fendrych | Komentáře
23. 6. 2020 11:30

Cyklista není kanec, na silnici patří. Předjíždět se má s 1,5metrovým odstupem

Jsme autozemě, roky se dávala přednost motoristům před chodci, cyklisty, koloběžkáři. Vláda by povinný minimální boční odstup měla podpořit.
Tohle jistě není odstup 1,5 metru, cyklista aby měl nervy (a tělo) ze železa.
Tohle jistě není odstup 1,5 metru, cyklista aby měl nervy (a tělo) ze železa. | Foto: Shutterstock

V motoČesku neobvyklý čin: na stránkách sněmovny se před týdnem objevil návrh cyklistické novely silničního zákona (zákona o provozu na pozemních komunikacích). Novelu sepsal právník - cyklista Tomáš Kindl a předložil ji poslanec ČSSD Petr Dolínek. Obsahuje tři změny, povinný bezpečný boční odstup při předjíždění cyklisty, výjimku z povinnosti užít cyklistická opatření (rozuměj cyklostezku) a obnovu práva zaměstnanců na úschovu jízdních kol.

Co se bude dít dál? Vláda má měsíc na to, aby se k novele chránící cyklisty vyjádřila, poté bude zařazena do hospodářského výboru, případně dalších výborů. Časem se může dostat až na plénum sněmovny a v ideálním případě bude přijata. Kéž by.

Žijeme ovšem v zemi, kde je cyklista na silnici vnímán podobně jako třeba přebíhající jelen či kanec. Řidiči kolaře jako by nepovažují za legálního účastníka silničního provozu, kolegu, vidí ho jako riziko. Mnoho šoférů (starých i mladých) nemá cyklisty v lásce, trpí poněkud absurdním pocitem, že jsou jimi ohrožováni. Rozuměj: mohou být motorovým vozidlem sraženi, zraněni, dokonce zabiti, a řidič má pak problém. (K tomu popravdě nejednou přispíváme i my, cyklisté, když se na silnici chováme jako její majitelé. O opilých kolařích raději ani nemluvě.)

Jedním z rysů doby koronavirové je zvýšený počet kol na silnicích. Jakmile neprší, i dnes, kdy se uvolňují anticovidová opatření, jezdí například v Praze více lidí na kole. Zřejmě se dál bojí jezdit hromadnou dopravou, mnozí však přišli na to, že jízda na kole má něco do sebe, samopohyb, samohyb člověku prostě dělá radost.

Na ulice měst už se znovu vrátila auta v plné síle a jízda na kole je nebezpečná. Proto ta novela, proto snaha donutit řidiče k větší opatrnosti a povinné ohleduplnosti.

Naprosto zásadní je právě dodržení bezpečné vzdálenosti, když řidič předjíždí cyklistu. V návrhu novely se v paragrafu 17 silničního zákona doplňuje odstavec 6: "Řidič motorového vozidla nesmí předjíždět, jestliže by nedodržel bezpečný boční odstup při předjíždění cyklisty. Bezpečným bočním odstupem při předjíždění cyklisty se rozumí vzdálenost mezi nejbližšími okraji motorového vozidla, přípojného vozidla nebo nákladu a jízdního kola, přívěsného vozíku nebo cyklisty nejméně 1,5 m. Za účelem dodržení bezpečného odstupu při předjíždění cyklisty řidič smí přejíždět vodorovnou dopravní značku ´Podélná čára souvislá´."

Lepší jet přes plnou než kolo líznout

Jezdím na kole denně mnoho let, vím, co je dnes běžné. Auto vás často při předjíždění "lízne", jen ten závan vzduchu vás vybočí. Před několika lety jsem jel dolů k Pražskému hradu, předjížděl mě malý náklaďáček, řidič mě buď přehlédl, nebo nebral vážně, otřel se o mě, sedřel mi kůži na paži, jen zázrakem se mi podařilo udržet v sedle. Krev tekla od předloktí až po zápěstí, on jel dál. Jistě že paragraf v zákonu podobným situacím (přehlédnutí cyklisty) nezabrání. Ale na druhou stranu to bude vynutitelný prvek, se kterým řidiči budou muset počítat.

Jak už řečeno, cyklistů přibývá (a pro města je dobré, že víc lidí jezdí "kolmo"). Zároveň ovšem víme, že se u nás za rok odehraje přes čtyři tisíce nehod s účastí cyklistů a motoristů a zraní se při nich asi tři tisíce kolařů. Desítky jich na následky zranění zemřou.

Výhrada proti novele se dá čekat - cyklisté překážejí, brání plynulosti provozu. Člověk už slyší ty nářky: "A co když tam bude plná čára, zákaz předjíždění, to se za tím šnekem povleču půl hodiny?" Autor novely i předkladatel s tím počítá. Navrhuje "obdobně jako v Austrálii výslovně povolit přejíždění vodorovné dopravní značky V 1a ´Podélná čára souvislá´ za účelem dodržení bezpečného odstupu při předjíždění cyklisty. Svislá dopravní značka B 21a ´Zákaz předjíždění´ se vztahuje pouze na předjíždění motorových vozidel s výjimkou motocyklů bez postranního vozíku."

Jednoduše řečeno, pokud před autem pojede kolo a zároveň tam bude zákaz předjíždění nebo plná čára, řidič bude smět cyklistu předjet, pokud na to bude mít dostatek místa. Tato změna vypadá velmi logicky ze dvou důvodů. Jednak to řidiči stejně dělají, když proti nim nic nejede (někdy i když něco jede). A za druhé je mnohem rozumnější přejet "plnou" a dodržet boční odstup minimálně metr a půl (tedy polovinu šířky jízdního pruhu) než kolaře ohrozit či vyděsit těsným míjením.

Je dobré si uvědomit, kudy jede cyklista. Je povinen držet se co možná nejvíc vpravo (paragraf 57 silničního zákona, odstavec 2: "Na pozemní komunikaci se na jízdním kole jezdí při pravém okraji vozovky; nejsou-li tím ohrožováni ani omezováni chodci, smí se jet po pravé krajnici"), tedy na kraji vozovky, kde jsou často kanály a díry jak na tankodromu. Mnohdy musí tyto překážky objíždět, jeho trajektorie je pak vlnitá, dostatečný boční odstup předjíždějícího auta je tedy pro jeho bezpečí klíčový.

Novela obsahuje ještě sdělení pro řidiče, že cyklista smí na silnici, i když je poblíž cyklostezka. Ta může být přecpaná bruslaři, kolaři, chodci a dalšími uživateli, takže je (zvlášť s ohledem na chodce jdoucí po cyklostezkách) bezpečnější jet po silnici. A o bezpečnost lidí (ano, i cyklisté a pěšáci jsou lidé) by mělo jít na prvním místě. Také se navrhuje, aby měl zaměstnanec právo na úschovu kola. Dříve to platilo, pak bylo zrušeno. Podpora moderní, alternativní dopravy.

Jak už řečeno výše, jsme autozemě, roky se dávala přednost motoristům před chodci, cyklisty, koloběžkáři. Dá se čekat, že ministerstvo dopravy bude argumentovat tím, že "autař" těžko odhadne 1,5 metru bočního odstupu, případně "plynulostí silničního provozu", nebo rovnou tím, že kolo na silnici nepatří. Doufejme, že to vláda uvidí jinak. Snad pochopí, že v moderním městě, v moderní zemi cyklista na silnici patří a má právo na bezpečnost.

Cyklisti nejsou zvláštní živočišný druh. Jsem to já a jste to vy. Učitelé, manažerky, prodavači nebo úřednice, říká Anna Kociánová z Auto*Matu. | Video: DVTV
 

Právě se děje

před 1 hodinou

Na severu Minneapolisu někdo střílel na příslušníky národní gardy. Novináři si stěžují na policejní násilí

Na severu amerického Minneapolisu někdo v noci na neděli střílel na dvojici příslušníků národní gardy. Ti na místě hlídkovali v návaznosti na policejní zásah proti 20letému černochovi. 

Incident se odehrál asi osm kilometrů od předměstí Brooklyn Center, kde předchozí neděli policejní kontrola na silnici skončila smrtí Daunteho Wrighta. Na gardisty někdo střílel z projíždějícího vozu krátce po čtvrté hodině ranní (11:00 středoevropského času). Jeden z mužů byl hospitalizován kvůli zranění způsobenému rozbitým sklem, druhý podle vyjádření národní gardy státu Minnesota utrpěl jen "povrchové" rány.

Po nepokojích vyvolaných zásahem proti Wrightovi se o víkendu objevovaly zprávy o agresivním jednání bezpečnostních složek vůči novinářům, kteří protesty pokrývali. Na použití pepřového spreje nebo bezdůvodnou vazbu si stěžovali pracovníci agentury AFP, televize CNN i deníku The New York Times (NYT). Guvernér státu Minnesota Tim Walz v neděli označil zásahy proti novinářům za nepřijatelné.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Střelci z FedEx v Indianapolis vloni zabavili brokovnici, pak si koupil dvě pušky

Mladík, který v noci na pátek zabíjel v areálu kurýrní firmy FedEx v americkém Indianapolisu, si dvě poloautomatické pušky použité při útoku pořídil legálně. Brandon Hole tak učinil několik měsíců poté, co mu byla zabavena brokovnice kvůli obavě jeho matky o jeho duševní zdraví, oznámila podle amerických médií policie. Agentura AP v neděli napsala, že ve státě Indiana platí zákon zavedený ve snaze nákupům zbraní za takovýchto okolností zabránit.

Policie popsala zbraně použité při krveprolití ze čtvrteční noci jako "útočné pušky". Hole, kterému bylo 19 let, s nimi v logistickém centru u letiště v Indianapolisu zabil osm lidí. Následně bývalý zaměstnanec firmy FedEx spáchal sebevraždu.

Zbraň mu byla zabavena na základě státního zákona z roku 2005, který umožňuje úřadům odebírat lidem zbraně v případě signálů ohledně jejich možných sklonů k násilí. Město prověřuje, jestli v tomto případě nedošlo k zanedbání ve vymáhání zbraňového zákona. 

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 1 hodinou

V texaském Austinu někdo zastřelil tři lidi, policie pátrá po podezřelém

Policie v texaském Austinu v neděli pátrala po 41letém muži v návaznosti na střelecký incident, při kterém přišly o život tři oběti. Podezřelý byl považován za nebezpečného, panovala obava, že by mohl vzít rukojmího. O událostech informovaly agentury Reuters a AP.

"Zdá se, že jde o izolovanou událost v domácnosti, obyvatelstvu nebezpečí nehrozí," uvedla austinská policie. Její šéf Joseph Chacon ale také vyjádřil obavu, že by hlavní podezřelý "mohl případně vzít rukojmího a sám se někde ukrývat a čekat, než odejdeme". Policie obyvatele vyzývala, aby se vyhýbali oblasti na severozápadě města, kde se střelba odehrála. Lidé z dané oblasti pak neměli vycházet na ulici.

Na místě podle svědků zasahovalo více policejních jednotek a sanitky, uvedla agentura AP. Při střelbě přišli o život dvě ženy latinskoamerického původu a jeden muž tmavé pleti. "Zatím nemáme informace o dalších obětech," uvedly zdravotnické úřady.

Údajný pachatel Stephen Broderick se podle Chacona s oběťmi znal, pozadí incidentu ale policejní velitel dále neosvětlil. Hledaného muže popsal jako černocha nižší postavy. Vyšetřovatelé nevěděli, zda uprchl v automobilu, pracovali ovšem s předpokladem, že je ozbrojený.

Zdroj: ČTK
Další zprávy