Martin Fendrych Martin Fendrych | Komentáře
29. 9. 2016 13:00

Sestřelení MH17: Ruská vina. Pravda se po dvou letech nezadržitelně, bolestně dere na světlo

Mezinárodní komise: Smrt 298 lidem přinesla raketa vypálená ruským armádním systémem Buk. Byl přivezen z území Ruska. Po útoku se tam zase vrátil.
Proruský separatista stojí u kusu vraku Boeingu 777 společnosti Malaysia Airlines, který byl sestřelen raketou z ruského Buku 17. července 2014.
Proruský separatista stojí u kusu vraku Boeingu 777 společnosti Malaysia Airlines, který byl sestřelen raketou z ruského Buku 17. července 2014. | Foto: Reuters

Mezinárodní tým vyšetřovatelů, který hledá pravdu o sestřelení Boeingu 777 společnosti Malaysia Airlines, ve středu v Nieuwegeinu (Nizozemsko) oznámil nové informace. Experti z Nizozemska, Ukrajiny, Malajsie, Austrálie a Belgie s jistotou tvrdí, že vědí, o jakou šlo raketu, jež zničila 298 životů, odkud byla odpálena a kam pak systém Buk putoval.

Let MH17 byl sestřelen 17. června 2014. Před více než dvěma roky. Trosky dopadly na území Ukrajiny, kde spolu bojovali ukrajinští vojáci a proruští rebelové podporovaní Kremlem. Ukrajina vinila ze zločinu Rusy, Rusové Ukrajinu.

Od začátku se zdá pravděpodobné, že šlo o děsivý omyl. Cílem těch, kdo vystřelili raketu, zřejmě nebylo zasáhnout civilní let a rozpoutat mezinárodní odpor.

Už tehdy však bylo naprosto jasné, že kdyby Kreml nepodporoval povstalce, nedošlo by k tragédii, jež si nezadá s následky nejhorších teroristických útoků posledních let.

Šéf vyšetřovatelů nizozemské policie Wilbert Paulissen na tiskové konferenci 28. září prohlásil: "Lze dojít k závěru, že let MH17 byl sestřelen raketou 9M38 vypálenou systémem Buk, který byl přivezen z území Ruské federace a po útoku se později vrátil do Ruské federace."

Odposlechy komunikace podle Paulissena ukazují, že proruští povstalci na východě Ukrajiny žádali rozmístění mobilních systémů země-vzduch a potvrdili jejich přijetí. Komise zatím nezná jména viníků. Paulissen: "Určit, kdo je za to zodpovědný, bude ještě běh na dlouhou trať." Pro nás je důležité, že ten běh bude pokračovat. Komise již identifikovala sto lidí "významných pro vyšetřování".

Podobnou práci jako mezinárodní tým vyšetřovatelů odvádí bellingcat.com, server pro občanskou investigaci, který využívá veřejné informační zdroje (Zpráva MH17 - The Open Source Investigation - Two Years Later).

Má v době relativní mezinárodní komise smysl?

Bellingcat.com již dříve napsal: "... raketový systém Buk, pocházející z 53. brigády blízko Kursku v Rusku, 17. července 2014 cestoval z Doněcku do Snižného. Tam byl vyložen a po vlastní ose pokračoval do oblasti jižně od Snižného, kde přibližně v 16:20 odpálil raketu země-vzduch, která zasáhla Malaysia Airlines 17 letící přes Ukrajinu. Ráno 18. července byl Buk převezen z Luhansku na Ukrajině přes hranice do Ruska."

Server používá i fotografie, na kterých můžeme vidět náklaďáky a menší vozy spojené s přesunem Buku. Informací je nečekaně mnoho, přestože akce měla být maximálně utajena. Odtud ale lze soudit, že mezinárodní komise nakonec, třeba až za další rok, viníky skutečně najde. Možná i velitele, kteří jim odpal rakety nařídili.

Má ovšem práce mezinárodní komise smysl? Po oznámení jejích nových zjištění mi jeden čtenář napsal: "Já to věděl od začátku. A ty druhé to stejně nepřesvědčí." Naráží na moderní realitu: vše se relativizuje. Nic jakoby není "pravda". O fakta v době internetu, sociálních sítí a obskurních serverů nejde. Sledovat faktické důkazy (viz bellingcat.com kupříkladu) vyžaduje čas, soustředění, práci, touhu hledat a vědět. Kdo ji dnes má?

Navíc proti tvrzení mezinárodní vyšetřovací komise stojí tvrzení ruské vlády. Mluvčí Kremlu Dmitrij Peskov ještě před zahájením tiskové konference (!) v Nieuwegeinu jakýkoli podíl Ruska na sestřelení malajsijského boeingu popřel. Odvolal se na nové radarové údaje, o kterých v úterý informovali ruští vojenští činitelé a které prý svědčí o tom, že raketa nebyla odpálena z území ovládaného povstalci.

Dodejme, že ruští generálové před dvěma roky také s jistotou tvrdili, že MH17 sestřelila stíhačka ukrajinské armády. Tato verze ovšem už kupodivu dávno neplatí.

Rodiny 298 obětí mají právo vědět

Ale znovu: má smysl hledat pravdu o letu MH17? Nepochybně má. Zavražděno bylo 298 lidí. Ti mají svoje příbuzné, rodiny mají svaté právo vědět, kdo tu strašlivou katastrofu zavinil.

Znát pravdu podloženou důkazy vyšetřovatelů má i jiný smysl. Pravda je nejlepší (jediný) lék proti relativizaci. Proti absurdnímu pocitu, že se vlastně ani nedá zjistit, kdo to udělal. Dokud neexistuje zpráva komise složené mezinárodně, tedy ne zpráva jen Rusů, nebo jen Ukrajinců, těžko věřit dohadům o tom, co se stalo.

Komise sestavuje řetěz informací a důkazů. Pomalu. Od sestřelení uběhlo 26 měsíců. Ale pracuje s podloženými informacemi a za pomoci dvaceti různých zemí. To má smysl. Ukrajina a Rusko jsou stranami sporu. Ukrajina s komisí spolupracuje, Rusko ne.

Sestřelení MH17 má jiný význam než dejme tomu okupace Krymu. V boeingu letělo 154 Holanďanů, 27 Australanů, 23 Malajsijců, 11 Indonésanů, šest Britů, čtyři Němci, čtyři Belgičané, tři Filipínci a jeden Kanaďan. Vražda se týká občanů mnoha zemí. Pro Putina je nepřijatelné, aby přiznal podíl Kremlu na sestřelení.

Vezměme jinou zkušenost s ruským prezidentem Vladimirem Putinem. Dlouho tvrdil, že "zelení mužíčci" na Krymu nemají s ruskou armádou nic společného. Nějakou dobu po ruské okupaci jeho území však vloni v březnu ruská televize Rossija 1 pustila film „Krym. Cesta do vlasti“. Vystupuje v něm Putin.

Řekl tam, že pro odzbrojení ukrajinských vojáků na Krymu využil ruské vojenské rozvědky GRU: „Abychom blokovali a odzbrojili dvacet tisíc dobře vyzbrojených lidí, potřebovali jsme určitý počet personálu. Nešlo přitom jen o množství, ale i o kvalitu. Byli zapotřebí odborníci, kteří to dokážou. Proto jsem přikázal ministerstvu obrany, proč to skrývat, aby tam pod záminkou posílení ochrany našich vojenských objektů na Krymu byly přepraveny speciální jednotky Hlavní správy rozvědky (GRU) a námořní pěchoty.“

Když se mu to hodí, přizná, že lhal mezinárodnímu společenství. Předstírá, že Krym patří Rusku a hotovo. Ale se sestřelením MH17 je to jiné. To je neodpustitelný čin. Vraždu civilních osob odsuzuje každý. Proto ten houževnatý odpor Moskvy. Putin stojí na zadních proti faktům. A bude stát dál. Nikdy v této věci "nevyzradí" pravdu.

Pravda je však o to důležitější. Pravda vyzkoumaná, pečlivě doložená, prokázaná, ověřitelná. Ano, jistě bude řada putinovců tvrdit, že pravda není pravda, protože ji Rusové nepotvrdili. Ale proti tomu "pocitu" či "postoji" již dnes leží doložená fakta.

Systém Buk, který na Ukrajině střílel z území proruských separatistů a po odpalu rakety 9M38 se zase do Ruska vrátil. Ty rakety v Rusku nemůže vlastnit soukromník. Patří ruské armádě. Armáda je buď poskytla povstalcům, nebo dokonce sama obsluhovala. Pravda se nezadržitelně, bolestně dere na světlo.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Feuz vyhrál sjezd ve Wengenu a vyrovnal Klammerův rekord

Sjezd Světového poháru ve švýcarském Wengenu potřetí v kariéře vyhrál domácí lyžař Beat Feuz a vyrovnal rekord slavného Rakušana Franze Klammera. Dvaatřicetiletý závodník navázal na triumfy z let 2012 a 2018.

Feuz si na zkrácené trati po nočním sněžení dojel pro vítězství časem 1:42,53. Dominika Parise na druhém místě porazil o 29 setin a navíc italského reprezentanta sesadil z prvního místa průběžného pořadí Světového poháru sjezdařů a vede před ním o 16 bodů.

Třetí příčku obsadil se ztrátou 31 setin Thomas Dressen z Německa a na stupních vítězů se tak seřadili pouze vítězové dosavadních pěti sjezdů v sezoně. Dressen ovládl úvodní závod v Lake Louise, Feuz poté triumfoval v Beaver Creeku a v Bormiu dvakrát vyhrál Paris.

Feuz vedle tří vítězství ve Wengenu ještě skončil dvakrát druhý. Klammer závod na Lauberhornu ovládl třikrát za sebou v letech 1975 až 1977.

SP ve sjezdovém lyžování ve Wengenu (Švýcarsko):

Muži - sjezd:

1. Feuz (Švýc.) 1:42,53, 2. Paris (It.) -0,29, 3. Dressen (Něm.) -0,31, 4. Mayer (Rak.) -0,38, 5. M. Caviezel (Švýc.) -0,42, 6. Kilde (Nor.) -0,48, 7. Bennett (USA) -0,87, 8. Hintermann (Švýc.) a Kriechmayr (Rak.) oba -0,93, 10. Weber (Švýc.) -1,00.

Průběžné pořadí sjezdu (po 5 z 10 závodů): 1. Feuz 400 b., 2. Paris 384, 3. Dressen 201, 4. Mayer 200, 5. Kilde 198, 6. Kriechmayr 198.

Průběžné pořadí SP (po 20 z 44 závodů): 1. Pinturault (Fr.) 613, 2. Kristoffersen (Nor.) 611, 3. Kilde 591, 4. Paris 556, 5. Mayer 512, 6. Feuz 461, …116. Zabystřan (ČR) 12.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 50 minutami

Dálnici D8 na Mělnicku uzavřela nehoda dvou nákladních aut

Dálnici D8 na Mělnicku uzavřela v sobotu odpoledne nehoda dvou nákladních aut, směr na Prahu je neprůjezdný. Hasiči odstraňují kapaliny vyteklé na vozovku, řekla ČTK mluvčí krajských hasičů Tereza Fliegerová. Podle policejní mluvčí Evy Hašlové se kolize obešla bez zranění.

Událost se stala po 13:30 na 22. kilometru ve směru na Prahu. Nákladní auta podle Fliegerové skončila zhruba 300 metrů od sebe, z jednoho unikly provozní kapaliny.

"Oba jízdní pruhy jsou uzavřeny kvůli vyšetřování dopravní nehody a odčerpávání pohonných hmot," uvedla Hašlová před 14:30. Řidiči havarovaných aut byli cizinci, podle dechové zkoušky před jízdou nepili alkohol.

Zdroj: ČTK
Další zprávy