Jan Lipold Jan Lipold | Zprávy o páté
23. 6. 2017 15:30

Politikář: Estét Zaorálek už nemůže kraba se zelím ani vidět

Boj s koblihem naráží na jazykovou bariéru. Klid, 37 procent voličů věří na zázraky.
Byli jsme (na sjezdu v roce 2009) a budem!
Byli jsme (na sjezdu v roce 2009) a budem! | Foto: Ondřej Besperát

Politikář je občasná páteční rubrika, ve které účtujeme s politiky a politikou.

Dobrý den, milí čtenáři. Po dvaceti letech konečně vede sociální demokracii do voleb kovaný estetik, který rozpoznal, že stranické logo vypadá jako hlávka zelí. Upřímný obdiv Lubomíru Zaorálkovi, že to vydržel tak dlouho včetně nejméně deseti volebních kampaní. Musela to být muka, tvářit se, že je všechno v nejlepším pořádku, a já, vy, my všichni vidíme na billboardech, stranických sjezdech a suvenýrech ušlechtilou růži, a ne primitivní kus zeleniny, který tam ve skutečnosti je.

Lídr Zao soudí, že "esteticky je sociální demokracie pár let zpátky", což je podle našeho názoru naprostý nesmysl, viz Vítězslav Jandák, Zdeněk Škromach a europoslanec Jan Keller.

Jestli někdo chce čtvrt roku před volbami mermomocí předělávat vizáž, prosím. Změnit stranu, aby ji nikdo nepoznal, může být v některých případech i šťastné řešení.

Ale trochu pochybujeme, jestli to vytrhne změna loga. To původní z roku 1990, které kromě jiných věcí zdobilo volební autobus Zemák, zase prý spíš než jako růže vypadalo jako krab. Na což stranické špičky přišly také až po několika letech, když se autor dožadoval milionové odměny. Soc. dem. to vyřešila tak, že jeho logo vyměnila (ano, za zelí) s vysvětlením, že na kraba se už stejně nedalo dívat.

Logo à lá krab na Zemáku, kampaň s Milošem Zemanem a Petrou Buzkovou, 1996.
Logo à lá krab na Zemáku, kampaň s Milošem Zemanem a Petrou Buzkovou, 1996. | Foto: ČTK

Příběh má zajímavou vsuvku: výtvarník nakonec nejen vysoudil onu autorskou odměnu, ale i omluvu od předsedy ČSSD jménem Miloš Zeman za to, že ho veřejně označil za "vyžírku". Omluva ve formě inzerátu v novinách skutečně přišla - a dokonce pouhé dva roky po pravomocném rozsudku!

Neboli, trable s vizuálem jsou dlouhodobé, a jestli se chce Lubomír Zaorálek po krabovi zbavit i zelí, měl by si to pořádně rozmyslet, aby z toho nebylo nějaké mrzení.

A vůbec, proč pořád růže? Zelí má potenciál. Volební guláš, ten umí každý. "Vepřo-knedlo-zelo: Lepší budoucnost jako na talíři."

* * * Sociální demokracie hodlá vést kampaň ve znamení zásadního zápasu o hodnoty svobody, demokracie a vůbec naší, tedy křesťanské civilizace, jak vyplynulo ze Zaorálkova "Pomeranč je lepší než koblih". Tato strategie se může minout účinkem snad jen v Praze a některých dalších regionech, kde je kobliha dosud ženského rodu a Zaorálek tu se svým "Koblih je můj úhlavní nepřítel" narazí na jazykovou bariéru. Srov. okurek, kedluben, hadra atd.

Je skvělé, že do voleb vstupuje národopis, ano, nebojme se to říct, multi-kulti. Je libo sodovku, anebo sifon?

* * * Rozhodující informaci pro volební výsledek přinesl průzkum americké agentury Pew Research, podle kterého věří na zázraky 37 procent Čechů. O něco méně jich přiznává jakés takés úspěchy čarodějnictví, 23 procent připouští reinkarnaci a v existenci pekla (pod zemí) věří 19 procent obyvatelstva našeho státu s hlasovacím právem.

Volební kampaň už nikdy nebude jako dřív.
Volební kampaň už nikdy nebude jako dřív. | Foto: Reuters

Tyto údaje znamenají, že politické strany - pochopitelně s výjimkou Robejškových Realistů - musí zásadně přehodnotit svou marketingovou strategii, spálit volební programy a oslovit voliče něčím úplně jiným, například panenkou voodoo s hlavičkou Miroslava Kalouska. Do čela volebních preferencí se dostává Zdeněk Troška.

* * * U jednoho stolu v jedné zahradě na Hanspaulce se tento týden k družnému hovoru sešli: 1. bývalý duchovní vůdce akce Čisté ruce a toho času prezident republiky, 2. obžalovaný expremiér, 3. obžalovaná bývalá vrchní ředitelka kabinetu expremiéra, 4. na osm a půl roku nepravomocně odsouzená předsedkyně Energetického regulačního úřadu. Tato fotografie z narozenin Václava Klause patřila mezi nejpůsobivější. Paparazzi odvedli kvalitní práci.

* * * Policejní prezident Tomáš Tuhý ve středu oznámil, že policie má svůj oficiální profil na Facebooku, Twitteru a YouTube, čímž se vtipy o policajtech (to už Tuhý neřekl!) posouvají do nové dimenze.

"Sociální sítě jsou fenoménem současné doby a prostředkem ke komunikaci využívaným podstatnou částí nejen české společnosti," informoval generál. "Policie České republiky nemůže stát bokem a jako moderní bezpečnostní sbor se tak počínaje dneškem aktivně zapojí do tohoto prostředí."

Další dva dny byl na Twitteru celkem jeden příspěvek, a to z prosince 2016.

V pátek odpoledne přistál druhý.

Jsme šťastná země, když policie nemá co tweetovat.

Hezký víkend, milí čtenáři.

 

Právě se děje

Další zprávy