Jan Lipold Jan Lipold | Komentáře
22. 9. 2015 15:00

Všude to bouchá, nejvyšší čas se nakopnout Semtexem. Odpálit jediným škubnutím

Jméno plastické trhaviny, zneužité teroristy, má v reklamě na energetický nápoj působit jako symbol vitality. Nemusíte být rovnou pozůstalými z Lockerbie, aby vám to nepřišlo úplně vkusné.
Odpal to!
Odpal to! | Foto: Aktuálně.cz

Ta reklama v metru by byla mohla být jen jednou z mnoha jiných. Ale tohle mě zaujalo. Plechovka s nápisem Semtex Explosive Energy a výzvou spotřebiteli: Odpal to naplno! Stalo se a zevnitř piksly prýští nažloutlá kapalina, ne, tohle není Molotovův koktejl, ale rovnou výbušnina. Pal!

Po reklamní stránce je všechno v pořádku, sdělení je srozumitelné – až moc. Kdo by neznal český semtex a jeho účinky. A výrobce energetických nápojů asi do značky neinvestoval proto, aby pak souvislost s původním semtexem zapřel, že. Naopak, musí ji vypíchnout. Stačí jediným škubnutím odtrhnout víčko plechovky a prásk – energetická bomba exploduje. Jak stojí na Facebooku: Odpal to naplno s novými, výbušnými obaly plechovek Semtex! Která příchuť tě nejvíc nakopne?

No. Nemusíte být rovnou pozůstalými z Lockerbie, aby vám to nepřišlo úplně vkusné. Jméno plastické trhaviny, zneužité teroristy k vraždění, tu má naopak působit jako symbol vitality. A skrze její sugesci prodávat. Kdo Semtex požije, bude se cítit nabušený, že by mohl skály lámat. Je to snadné…

Reklama s pyrotechnickými konotacemi působí obzvlášť podivně, když - shodou okolností - média plní zprávy o výbuších ve skladech a továrnách. Munička ve Vlašimi, lihovar v Dobrovici, předtím chemička v Litvínově, Vrbětice, Polička… Jenže to nejsou jen zprávy ze světa za zrcadlem. Na rozdíl od alegorie výbuchu v plechovce jde o krutou realitu. Míchat první a druhé v jednom velkém „médiavodu“ se nesluší. Reklamní výbuch v našem podvědomí banalizuje ten skutečný.

Cestující to má dneska těžké. Zatímco na plakátech vidí Odpal to! a výmluvný symbol detonace, z tisku se dozvídá, jak prezident varuje před džihádisty, kteří nám vyhodí do povětří Pražský hrad. Není problém konzumovat de facto zároveň reklamu na Semtex s výbušným obalem i paranoidní fantazie o tom, že unesená a zachráněná H. někde vezme semtex a odpálí se. Klidně o tom můžete online chatovat. O obojím, brr.

Je to bizarní. Infantilní hrátky. Vystačíme si úplně sami. Nakopnout se Semtexem nebo hloupými řečmi, není nic jednoduššího.

 

Právě se děje

Další zprávy