bps | Byznys a společnost
1. 10. 2013 20:52

Kdy má "udržitelný produkt" šanci na úspěch?

Není-li snaha o udržitelnost součástí byznysové strategie, nemá smysl, ukázala konference
Z konference "Udržitelný produkt". Koncept "Cradle to Cradle" představila Diana den Held.
Z konference "Udržitelný produkt". Koncept "Cradle to Cradle" představila Diana den Held. | Foto: Michal Hančovský

Praha - Jaký je váš oblíbený udržitelný produkt? Automobil s nízkou spotřebou, recyklovaná židle, koberec, který zachytává prach, třikrát efektivnější prací prostředek, barva, která čistí ovzduší nebo pazourek, který přetrvává tisíce let? Možností je mnoho.

Obrázek o tom, jak může udržitelný produkt vypadat, si mohli v polovině září v pražském Hotelu Adria udělat účastníci třetí z řady konferencí Ekologická stopa byznysu, tentokrát s názvem „Udržitelný produkt", kterou pořádala platforma Byznys pro společnost, organizace zaměřená na podporu udržitelného podnikání v České republice.

Nejedna firma se v dnešní době může pochlubit „zelenou" verzí některého ze svých produktů či dokonce celou řadou ekologicky šetrných produktů. „Podle globálních průzkumů by většina spotřebitelů upřednostnila environmentálně a sociálně odpovědný produkt. Jejich nákupní chování však výzkumům neodpovídá. Důvodem je i nejasnost a netransparentnost v komunikaci firem vůči spotřebiteli o udržitelných aspektech jejich produktů," říká Pavlína Kalousová z platformy Byznys pro společnost. Spotřebitel je zmatený a nemá k zeleným proklamacím důvěru.

Byznysové téma

Firmy ve světě i v České republice se již udržitelnosti svých produktů částečně věnují. Postupně přecházejí od vnímání udržitelnosti jako aktivit na „dělání dobra", které stojí mimo vlastní byznys a představují jakési vykupování negativních dopadů na společnost a životní prostředí, směrem k udržitelnosti jako nedílné součásti jejich byznys strategie.

„Udržitelnost je často spojována s vinou a rizikem. Je brána jako jakési vykoupení korporátního svědomí. Šanci na úspěch má však pouze jako byznysové téma," říká Tomáš Hrivnák, marketingový konzultant a zakladatel firmy Hrivnak. „V současném pohledu na udržitelnost je problém v hledisku času - firmám chybí dlouhodobá perspektiva rozvoje a vnímání širších souvislostí při tvorbě nových produktů," dodává.

A právě tu přináší byznys koncept Cradle to Cradle, který vznikl v Nizozemsku a který na konferenci díky podpoře Velvyslanectví Nizozemského království v ČR představila holandská výzkumnice a konzultantka Diana den Held.

Z konference "Udržitelný produkt" v pražském Hotelu Adria.
Z konference "Udržitelný produkt" v pražském Hotelu Adria. | Foto: Michal Hančovský

Diana se svými firemními klienty pracuje na dlouhodobých byznys strategiích na 20 až 30 let dopředu. Pracuje jako poradkyně Michaela Braungarta, tvůrce konceptu Cradle to Cradle, jehož šíření a implementaci ve firemním i státním sektoru se společně věnují. Jde o komplexní přístup k udržitelnosti produktu, z něhož lze vybrat několik hlavních principů: vnímání odpadu jako cenné suroviny (waste equals food), získávání energie z obnovitelných zdrojů a podpora diverzity.

Diana den Held uvedla několik typů pro úspěšný byznys podle Cradle to Cradle principů. Základem je zohlednit všechny principy a ekologickou šetrnost již při tvorbě a designu výrobku. „Ozelenění" již existujícího výrobku je podle jejích slov vždy nákladnější než vývoj nového produktu. Je potřeba znát toky materiálů a brát v úvahu, že každý materiál představuje náklady. Ve chvíli, kdy známe materiály, je nejefektivnější spojit síly a nakupovat společně s dalšími firmami. Důvody jsou jasné - větší objemy znamenají nižší cenu. A platit za likvidaci odpadu? Proč platit, když dávám k dispozici využitelné suroviny? Kdyby odpad z firem využívaly jiné firmy jako svůj zdroj, jen v EU by to znamenalo 1,4 miliard eur úspor a dalších 1,8 miliard eur generovaných prodejem.

Česká zkušenost

O příklady z praxe se na konferenci podělily firmy působící v České republice - Henkel, Škoda Auto a Logio. Henkel svůj zájem o téma udržitelnosti firemních produktů potvrdil nejen generálním partnerstvím konference, ale i svou strategií udržitelnosti.

Hlavní cíl pro horizont dvaceti let znají zaměstnanci i obchodní partneři Henkel jako Faktor 3. Skrývá se za ním snaha ztrojnásobit hodnotu vytvářenou společností Henkel při udržení stejné ekologické stopy společnosti a jejích výrobků.

Zástupce společnosti Škoda Auto představil udržitelné parametry řady Green Line a Tomáš Formánek z firmy Logio upozornil na to, kolik se dá ušetřit zdrojů v případě optimalizace dodavatelsko-odběratelských vztahů. Udržitelnost svých produktů začínají leadeři na trhu vnímat jako důležitý aspekt jejich konkurenční výhody a udržitelného ekonomického růstu.

Generálním partnerem konference se stala společnost Henkel a podpořilo ji Velvyslanectví Nizozemského království v ČR. Mediálními partnery byli EnviWeb a CSR Fórum. Více informací k tématu najdete na www.byznysprospolecnost.cz

 

Právě se děje

Další zprávy