Praha - Generální ředitelé a členové představenstev stvrdili svůj závazek tento týden podpisem Memoranda diversita 2013+ o podpoře rovných příležitostí na pracovním trhu a aktivním uplatňování principu genderové vyváženosti.
Iniciativa přichází v pravou chvíli, Česká republika ve studii Světového ekonomického fóra o rovnosti pohlaví obsadila smutné 94. místo v rovnosti hospodářské participace. I v samotném faktoru rovnosti pohlaví jsme na 83. místě, daleko za Polskem či Slovinskem.
Nový pohled na role žen a mužů
„Chceme-li reagovat na ekonomické, demografické a sociální výzvy, které stojí před Evropou, vyžaduje to nový pohled na role žen a mužů jakožto ekonomických aktérů ve vztahu k jejich rolím ve společnosti. Diverzita napomáhá firmám k udržení konkurenceschopnosti, k rozšíření výběru talentů a přináší prostor pro inovace a rozvoj," říká Pavlína Kalousová z odborné CSR organizace Byznys pro společnost, která podpis Memoranda mezi firmami iniciovala.
K čemu se firmy hlásí v memorandu
I. Zavádět programy, které umožňují rovné příležitosti pro ženy a muže formou slaďování soukromého a profesního života, zejména zavádět a podporovat flexibilní formy práce tam, kde to povaha práce umožní.
II. Zajišťovat otevřenost pracovních nabídek pro obě pohlaví, zejména jejich vyvážené zastoupení při náborovém procesu, a přihlížet k genderovému vyrovnání kandidátů v užším výběru.
III. Podporovat ženy v jejich kariérním rozvoji a zajistit rozvojové programy pro zaměstnané, např. mentoringové programy, koučovací výcviky a vytváření sítí pro sdílení zkušeností.
Firmy, které Memorandum podepsaly, musejí mít ve svých interních procesech nastaveny takové programy a přístupy, které umožňují zajištění rovnosti v otázkách zaměstnanecké politiky.
Firmy Accenture, Allen & Overy, Antalis, ČSOB, GE Money Bank, GSK, Henkel ČR, IBM Česká republika, Kooperativa pojišťovna, Mosaic House, Plzeňský Prazdroj, PwC Česká republika, Santé Network, Siemens, Skupina ČEZ, Škoda Auto, Telefónica Czech Republic, Vodafone Czech Republic a Staropramen, které se k Memorandu diversita 2013+ zavázaly, chtějí zvýšit nejen účast žen na trhu práce obecně, ale také zastoupení žen ve vedení firem.
Hledají se následovníci
Jedním z dalších cílů Memoranda je mimo jiné vzbudit zájem ostatních firem, střešních svazů a klíčových institucí působících na trhu práce o tuto problematiku. „Naplňování konkrétních programů v rámci rovných příležitostí bude pravidelně monitorováno ze strany Byznys pro společnost," zmiňuje Kateřina Sýkorová z Byznys pro společnost, která se odborně zabývá HR problematikou na českém trhu.
I když je cíl firem společný, způsobů, jak jej dosáhnout, je mnoho. Například ambicí Vodafone je mít rovnocenné zastoupení žen a mužů napříč týmy ve firmě. IBM propojuje diverzitu a inovace a realizuje celou řadu interních programů. Výrobní podniky, jako je Škoda Auto, ČEZ či Siemens, zase řeší, jak přilákat více žen do oboru a pomoci jim dále v kariérním růstu. A Plzeňský Prazdroj zase cílí na zvýšení počtu žen v nejvyšším vedení.
Jedním z cílů je přilákat i další firmy. Memorandum 2013+ nyní mohou podepsat i další instituce.