Pouhých sto let poté, co radnice otevřela Obecní dům, načež secesi vystřídal kubismus, má Praha úplně jiné starosti. Přízemnější, a ještě hlubší.
Hlavně tunel Blanku. V jednom z nejmotorizovanějších měst Evropy - na jedno auto tu připadá na 1,4 člověka - se politici rozhodli čelit automobilům tím, že pro ně postaví metro.
Ano, autům se v pražských poměrech musí čelit, ne jim umetat cestičky. Alespoň náš Pražskej blog to tak vidí. A to pražský blogeři, kromě psaní blogů, občas autem sami jezdí.
Letenské pláni a severnímu okolí Hradu se od té doby, co tu řádí stavba supertunelu, vyhýbáme. Jako cestující i jako motoristé, to je jedno. Nechceme se drásat pohledem na zničené území.
Obrovské, vnitřní Praze nepřiměřené rozměry stavby korespondují s cenou, kterou město za Blanku platí. Letos vyšlo najevo, že bude o deset miliard vyšší, než na začátku. Koncem roku ji primátor Svoboda a spol. usmlouvali a seškrtali na 37 miliard max. Slabá útěcha.
I tak je to investice nad poměry relativně bohaté metropole. Takže se bude šetřit. Vlastně už začalo. Na jinou důležitou stavbu, trasu metra D, už městu nezbývá.
Prodám byt, zn. Dobrá adresa. U metra, které nebude
Praha nemá peníze. Blíží se zlatý hřeb utahování opasků
Přihoďte 10 miliard a budu vaše, vzkazuje Miss Blanche
Bohužel, v roce Blanky město zároveň zdražilo jízdné v MHD a také zjistilo, že má problém se splácením objednaných nízkopodlažních autobusů a tramvají.
Všichni dobří bouráci
"Praha není a nesmí být žádný skanzen." Tahle věta funguje v různých obměnách jako zaklínadlo těch, kdo chtějí veřejně obhájit nějaké bourání a stavění v historické části města. Zejména si ji oblíbil starosta Prahy 1 Oldřich Lomecký z TOP 09.
Psali jsme také:
ŠTVAVÁ KAMPAŇ PROTI ŠTVANICI. VOLBY UŽ BYLY, CHÁPETE?
KAŽDÁ DEMOLICE JE SMUTNÁ. ŠTVANICE ALE VÍC.
7 POSLEDNÍCH FOTOGRAFIÍ ZDEMOLOVANÉ ŠTVANICE
Skanzen? Historické centrum Prahy je dnes vykořeněné od původního obyvatelstva, Královskou cestu devastuje turistický kýč - krámky se "suvenýry" a předražené "original czech" restaurace. Město je poškozené "fasádismem" (typu Palladium) a hřmotnými kancelářskými budovami (jako na Karlově náměstí, ale i na Pankráci a v okolí magistrály). Další podobné plány developerů jsou na spadnutí.
Slova "hlavně ne skanzen" přitom nemají ospravedlňovat skutečné oživení města, ale především jakoukoli stavební investici, bez ohledu na respekt ke geniu loci.
O tom, že by se zdražily poplatky za parkování, neřkuli omezil vjezd automobilů do centra, se přinejlepším teoretizovalo, nebo ani to ne. A to přesto, že Prahu v listopadu postihla smogová kalamita. To není přehnané slovo: pokud jste si na špinavý vzduch zvykli, nedejte se tím mýlit. Byla to svého druhu živelní pohroma.
Děti do 15ti a senioři nad 65 let mají od letoška MHD zdarma; metro o víkendu jezdí až do jedné. Nová radnice tyhle vymoženosti možná zruší, protože jejich hlavním výsledkem je díra do rozpočtu Dopravního podniku. Ale menší než Opencard, předpokládáme.
Finanční mizérii kromě toho kořenily informace typu, že provize z prodeje jízdenek končí ve firmě zapsané na Panenských ostrovech.
Lidé by i tak hromadnou dopravou jezdili docela rádi; ovšem pokud se do ní pohodlně vejdou. Což je například u nových autobusů docela problém. Jsou uvnitř dimenzované tak na Dopravní podnik města Saigonu, ne na rozložité Čechy. Zato si vás v nich filmují bezpečnostní kamery.
Autobusy jsou čím dál menší, zato voní
Zadní sedadlo čili mučírna MHD
Čtyři lidi na metr tramvaje, krutá norma
Na magistrátu sedí Noví Rusové
Nejzdařilejším dnem roku byl čtvrtek 16. června. Z odborové stávky se vyklubal festival cyklistiky a kdo ve městě zůstal, nevěřil svým očím. My také.
Napsali jsme: "Pohled na peloton pouličních cyklistů, z nichž tak polovina zkusila něco podobného poprvé v životě a byla ze své odvahy očividně šťastná, byl až dojemný." Anebo: "Stávka by v Praze měla být povinně každý čtvrtek! Od března do října, přinejmenším."
Stávka ukázala moderní město
Blogeři se nemohou nabažit …
Pražskej blog se ochotně hlásí ke svému staromilectví, alespoň co se stavebních symbolů doby týče. Dřív to byly kapličky a boží muka, dnes jejich postavení převzaly billboardy. U křížku stačilo vyměňovat kytky a jednou do roka ho utřít od špíny. To péče o billboard je podstatně náročnější, což skýtá víc pracovních příležitostí. Ale estetická škoda: k nezaplacení.
Billboardy nejen hyzdí město anebo svítí lidem do oken jako šmírák baterkou. Některé jsou i vyloženě nebezpečné, například v křižovatce. Kromě těchto výčitek také marně přemítáme, kdy jsme se z nich něco opravdu zajímavého a užitečného dozvěděli.
Že venkovní reklama dosáhla v Praze obludných rozměrů, uznal dokonce i primátor Svoboda, a slíbil, že se s tím pokusí něco udělat. Což bude práce na léta, bohužel. Nebo si snad umíte představit, jak se kácejí reklamní sloupy, ta údajná vymoženost kapitalismu?
Skutečně bohaté země a města se poznají i podle toho, kolik v nich je venkovní reklamy. Ano, tušíte správně - čím vyspělejší země, tím bývá takového vizuálního smogu méně. Zkuste srovnat Prahu a Paříž, například.
Praha, město billbokultury
Jedno smítko je pryč, ale reklamní svinčík zůstává
Ta křižovatka byla moc bezpečná. Už je to lepší
A do třetice primátor Bohuslav Svoboda, tentokrát jako mistr překvapivých řešení. "Pan Šťastný ještě nebyl ráno v práci", vysvětlil šibalsky, proč svého kolegu nepozval ke koalici s TOP 09. Ten ranní převrat vejde do kronik.
Stalo se to téměř přesně rok poté, co koalice ODS s ČSSD vznikla "ve čtyři ráno na gyndě". (V kanceláři docenta Svobody, pro pořádek.)
Protože podle parlamentem okřídleného rčení v noci pracují "jen zloději a kur…", jde v pražské politické kultuře o zjevný posun. Kam?
ODS letos načala třetí desetiletku svého vládnutí a spolupráce s TOP 09, tedy dvou rovnocenných kohoutů na jednom pravicovém smetišti, je novinkou.
TOP 09, přestože volby vyhrála, velkoryse přenechala primátora občanským demokratům (Zdeněk Tůma stejně o křeslo nijak zvlášť neusiloval). Teď se TOP 09 ve vlastním zájmu musí začít "zviditelňovat", totiž nemůže se dál tvářit jako mladší a slabší bratr, kterého ten starší přibral do party. Výsledkem by bylo, že ODS svému koaličnímu spojenci v příštích volbách porážku oplatí i s úroky.
Takže, TOP 09 konečně musí ukázat, co v ní je. Jestli se pokusí o skutečnou emancipaci od kmotrovských sítí - nejen na magistrátu - a co z toho vzejde, tím se rádi necháme překvapit v roce 2012.
Volební sliby jsme rozebrali elektronickou tužkou
Zdeněk Tůma je muž, který nebyl. V politice