Nový průzkum Medianu zjistil, že ve druhém kole prezidentských voleb by Jiří Drahoš porazil Miloše Zemana v poměru 53,5 ku 46,5 procenta hlasů. Dotazování i agentura jsou věrohodné, přesto by bylo smělé výsledek interpretovat tak, že Drahoš je "favoritem voleb". Na to je brzo, vždyť hlasovat se bude pravděpodobně v lednu 2018, za víc než půl roku.
Před minulými volbami v roce 2013 byl touto dobou, a ještě dva měsíce před hlasováním, průzkumovým favoritem Jan Fischer. A Karel Schwarzenberg se v průzkumech nedostával ani na 10 procent hlasů v prvním kole (nakonec získal 23).
Sociolog Daniel Prokop z Medianu připomněl, že výsledky prezidentských voleb se od průzkumů "mohou lišit ještě výrazněji než u jiných typů voleb, protože pevnost rozhodnutí voličů je menší a rozhodnutí vychází spíše z proměnlivých sympatií více než z trvalých socio-ekonomických podmínek voličů, kampaň a debaty se koncentrují do posledních dnů a nevypočitatelné je rozhodnutí sympatizantů dosud méně podporovaných kandidátů."
Drahoš by v hypotetickém druhém kole proti Zemanovi vyhrál už podle dubnového průzkumu Medianu, i když výsledek 50,5:49,5 je kvůli statistické chybě lepší brát jako remízu. Drahošovi momentálně věří bookmakeři sázkových kanceláří Tipsport (kurz na vítězství 2, na vítězství Zemana 2,7), Chance (kurzy stejné jako u Tipsportu) a Fortuna (Drahoš 2, Zeman 2,3). Kdežto Synot Tip lehce favorizuje Zemana (kurz 2,1, Drahoš 2,4). V každém případě jsou to favorité "desetinoví", kurzy se ve skutečnosti mohou interpretovat jako vyrovnané šance. (Michal Horáček má kurzy na vítězství zhruba 5:1.)
Dělat za těchto okolností z Jiřího Drahoše favorita voleb je předčasné. Stejně jako bylo dřív ukvapené tvrdit, že "jasným favoritem" je Miloš Zeman. Když vloni Václav Klaus prohlásil "zdá se mi naprosto bezpředmětné, aby se někdo jiný pokoušel o prezidentskou volbu," byla to nejen podpora Zemanovi, ale i mylná prognóza.
I tak samozřejmě informace z průzkumů stojí za pozornost. Jak je číst?
Zaprvé, mýtus o Zemanovi jako prakticky jasném vítězi padl. Přes všechny výhody vyplývající z toho, že kandiduje z pozice úřadujícího prezidenta - především zaručenou mediální pozornost a příležitost pojmout prezidentství jako volební kampaň -, Zeman není favoritem. Jakkoli jeho (a Ovčáčkova) mediální suverenita nezná mezí.
Favoritem ale není ani bývalý předseda Akademie věd Jiří Drahoš. Pětina lidí ho podle Medianu ani nezná. Jeho kampaň a veřejná prezentace je teprve na začátku, do politiky vstoupil před několika měsíci. Sbírá 50 tisíc podpisů. Zatím "vlastně nic neudělal" - a ani nemohl, pokud by nechtěl zaujmout výroky. Jenže i v tom je opakem bonmotáře Zemana, ale částečně i Michala Horáčka, který se začal víc vymezovat proti politickým stranám.
Drahoš nepotřebuje o moc víc než zvolna se rozjíždět, žádný raketový start. Pro někoho může být takový kandidát nijaký, fádní. Jiným to naopak, a po zkušenosti se Zemanem tím spíš, vyhovuje: málo vzruchu, zdrženlivost, nic peprného nečekejte.
Nejdůležitější zpráva z průzkumu tak zní: hodně lidí chce na Hradě změnu. Zeman má sice asi 30 procent přesvědčených voličů. Ale je také pro 55 procent lidí v prvním kole voleb "nepřijatelný". Tohle číslo stouplo. Je nejen důsledkem Zemanových názorů a činů, ale hlavně politického stylu, čtyř let štěpení společnosti, paralelního vládnutí z Hradu, produkce konfliktů a kontroverzí.
Někdo to akceptuje, někomu to přímo vyhovuje, někdo "svini" nebo "přeříznuté aktivistky" promine i hlavě státu a klidně na dalších pět let. Ale poptávka po změně zjevně existuje, a nemalá.
Což může souviset i s tím, jak se propírá Zemanův zdravotní stav. Bez ohledu na to, že se prezident odmítl vystavit přímé konfrontaci v debatách, začínají voliči porovnávat kandidáty i po této stránce.
Průzkum zároveň potvrzuje, že Miloš Zeman vzhledem k pevnému jádru svých voličů pravděpodobně postoupí do druhého kola voleb.
Do uzávěrky přihlášek zbývá ještě několik měsíců - není zaručeno, že Zemanovým hlavním soupeřem bude právě Jiří Drahoš. Ale v druhém kole má momentálně největší šanci.
Ozvěna průzkumů říká, že není nezbytné nadchnout, ale je důležité nerozčilovat. S tím ovšem až do voleb žádný kandidát nevystačí. Ve volební kampani se všechno vyostří, polarizace kandidátů i veřejného mínění bude nevyhnutelná. Teď se pořád ještě kypří prezidentská půda, pěstuje se image.