Tomáš Sedláček Tomáš Sedláček | Komentáře
9. 8. 2016 10:00

Tomáš Sedláček: Kázání o zakázání segwayů

Segwayisté mohli v Praze podléhat stejné regulaci jako cyklisté. Místo toho se aplikuje ten nejtupější civilizační pohyb: zákaz.
Proč místo zakazování vozítek neomezit nebezpečnou a automobilovou dopravu v centru města?
Proč místo zakazování vozítek neomezit nebezpečnou a automobilovou dopravu v centru města? | Foto: Michaela Hasíková

Říká se, že co vynalezli do tvých dvaceti let, je megacool a nelze bez toho žít. Co vynalezli mezi tvými dvaceti a třiceti lety je zajímavé, ale pozor na to. Co bylo vynalezeno po tvých čtyřiceti, je zaručeně od ďábla a je to každopádně pěkná pitomost, proti které je radno bojovat.

Prahu trápí segwaye, největší problém. S novým způsobem dopravy se daly dělat desítky jiných věcí než je zakazovat. Segwaye se daly přesunout z chodníku na silnici (kam patří), dal se omezit jejich počet (segwaye licencovat) nebo omezit počet lidí, kteří mohou být v jedné skupině jezdců. Mohl se požadovat jakýsi řidičský průkaz, který by za rychlou jízdu byl odjímán a odradil by nešikovné jezdce. Segwayisté mohli podléhat stejné regulaci jako cyklisté. Místo toho se prostě aplikuje ten nejtupější civilizační pohyb: zákaz. Díkybohu neuvažovali podobně naši předci, kdyby ano, nemáme dnes automobily, elektřinu a plno dalších věcí, které byrokraty kdysi jistě také štvaly, protože byly, ó hrůzo, nové.

Přitom segwaye mohly být součástí pozitivního vývoje. Všechna moderní města ustupují od automobilové dopravy a auta v centru omezují, jak jen to jde (byť je zcela nezakazují). V Amsterdamu se v centru dostanete autem skoro kamkoli, ale nemáte přednost. Uznává se tak, že město není stvořeno pro auta, ale pro lidi. Lidi na kole, na vlastní ose, tudíž pěšky, na koloběžce, teprve poté v autě. Takže autem sice můžete kamkoli, ale pomalu, skoro krokem, abyste pochopili, že ta tuna kovu a randál kolem vás je úplná zbytečnost. A kdyby vám to nedocházelo, tak přijde další poňouknutí k prozření: moc nezaparkujete, protože zabíráte šíleně hodně místa. Kde stojí jedno auto, mohlo by parkovat deset kol, nemluvě o tom, jak barevná auta ničí estetiku staré části města.

Dánsku, pokud se srazí auto s cyklistou, je to právně skoro vždy chyba řidiče auta. A je to tak logické − auto je zbraň hromadného ničení, a tak se řidič podle toho má chovat a jezdit opatrně, město není dálnice. V autě je člověk chráněn tunou kovu ze všech stran, cyklista jej nemůže nikterak zranit, takže cyklistu aspoň chrání zákon.

Není mi známo, že by segway někoho v Praze zabil, na rozdíl od aut, která zabíjí ve velkém. A když už se stane nějaké zranění na segwayi, což se může přihodit i chodcům a cyklistům, zraní maximálně sami sebe a je to fair. U aut je to naopak. Řidič je v bezpečí a chodec má smůlu.

Když jsem se kdysi ptal filozofa Jana Sokola, proč jsou řidiči aut tak arogantní, odpověděl, že v komfortu a bezpečí auta mají řidiči pocit obýváku, kde mu cizí svět skáče do soukromí skoroložnice. Auto je skutečně takový pohyblivý a vybavený obývací pokoj − pohodlná "křesla", hi-fi, vytápění. Koneckonců, kdo z vás má doma klimatizaci a kdo z vás ji nemá v autě? To auta zabíjí ve velkém a jejich řidiči mají často pocit, že je jim vnější svět na obtíž a za překážku, která je zdržuje. Proč tedy spíše neomezit (nikoli zakazovat) nebezpečnou, hlučnou, neestetickou a neekologickou automobilovou dopravu v centru města?

Pokud se vám nelíbí, jak auta zprznila a znečistila města, byla osobní elektrodoprava vaší šancí. Praha je − jak známo − kopcovitá. Snaha přimět lidi přesednout si z aut na obyčejné šlapací kolo se tudíž zatím moc nepovedla, byť se o to pokoušeli mnozí. Jedinou nadějí jsou právě jiné − nové − formy osobní dopravy. Máme koneckonců kilometry celkem nevyužívaných cyklopruhů a cyklostezek. Tak proč je nevyužívat moderně?

Segway je jakýsi praděda gyroskopové dopravy, který se chtěl vyvíjet dál, ale v Praze právě dostal stop. Je to humpolácký zákaz. Lidem nevadí segway jako takový, ale velké průvodcovské skupiny, které s nimi občas necitlivě jezdily. Naopak, ze segwayů byli všichni na začátku nadšeni, koupila si je dokonce městská policie. A mimochodem, taxi jezdí citlivě?

Praha měla omezit rychlost čehokoli (včetně aut) v centru na 30 km za hodinu, cesty dát cyklistům, elektrokolům, koloběžkám, segwayům a čemukoli jinému a chodník měl zůstat pro pěší. Bylo by to mnohem veselejší, modernější a bezpečnější. A mohli jsme se zapsat do dějin jako progresivní metropole. Udělali jsme pravý opak. Snad se směřování našeho hlavního města brzy změní.

Vyšlo v Hospodářských novinách 4. srpna 2016.

Jsou segwaye v Praze horší než nevěstince? Mají se z centra vymýtit? Starosta Prahy 1 Oldřich Lomecký a René Buřič z Asociace Segway ČR v duelu DVTV. | Video: Daniela Drtinová
 

Právě se děje

před 1 hodinou

Řidič v Saúdské Arábii autem prorazil zátarasy u Velké mešity v Mekce a najel do jednoho jejího vchodu

Řidič v Saúdské Arábii autem prorazil zátarasy u Velké mešity v Mekce a najel do jednoho jejího vchodu. Stráže ho přemohly a předaly prokurátorovi, který vznese případně obvinění. Podle saúdskoarabské tiskové agentury SPA se strážcům zdálo, že muž není v "normálním stavu".

Jde o občana Saúdské Arábie a mluvčí úřadů v provincii Mekka řekl, že se incident stal ve 22:30 v pátek místního času (20:30 SEČ). Auto najelo do brány na jižním nádvoří mešity vysokou rychlostí, ale nikdo nebyl zraněn.

Saúdská Arábie letos kvůli koronaviru omezila provoz v mešitách a modlení ve Velké mešitě povolila až na začátku října. Každý den tam může provádět rituály takzvané malé pouti, umry, 15 000 lidí.

Zdroj: ČTK
Další zprávy