Tomáš Sedláček | Komentáře
9. 8. 2016 10:00

Tomáš Sedláček: Kázání o zakázání segwayů

Segwayisté mohli v Praze podléhat stejné regulaci jako cyklisté. Místo toho se aplikuje ten nejtupější civilizační pohyb: zákaz.
Proč místo zakazování vozítek neomezit nebezpečnou a automobilovou dopravu v centru města?
Proč místo zakazování vozítek neomezit nebezpečnou a automobilovou dopravu v centru města? | Foto: Michaela Hasíková

Říká se, že co vynalezli do tvých dvaceti let, je megacool a nelze bez toho žít. Co vynalezli mezi tvými dvaceti a třiceti lety je zajímavé, ale pozor na to. Co bylo vynalezeno po tvých čtyřiceti, je zaručeně od ďábla a je to každopádně pěkná pitomost, proti které je radno bojovat.

Prahu trápí segwaye, největší problém. S novým způsobem dopravy se daly dělat desítky jiných věcí než je zakazovat. Segwaye se daly přesunout z chodníku na silnici (kam patří), dal se omezit jejich počet (segwaye licencovat) nebo omezit počet lidí, kteří mohou být v jedné skupině jezdců. Mohl se požadovat jakýsi řidičský průkaz, který by za rychlou jízdu byl odjímán a odradil by nešikovné jezdce. Segwayisté mohli podléhat stejné regulaci jako cyklisté. Místo toho se prostě aplikuje ten nejtupější civilizační pohyb: zákaz. Díkybohu neuvažovali podobně naši předci, kdyby ano, nemáme dnes automobily, elektřinu a plno dalších věcí, které byrokraty kdysi jistě také štvaly, protože byly, ó hrůzo, nové.

Přitom segwaye mohly být součástí pozitivního vývoje. Všechna moderní města ustupují od automobilové dopravy a auta v centru omezují, jak jen to jde (byť je zcela nezakazují). V Amsterdamu se v centru dostanete autem skoro kamkoli, ale nemáte přednost. Uznává se tak, že město není stvořeno pro auta, ale pro lidi. Lidi na kole, na vlastní ose, tudíž pěšky, na koloběžce, teprve poté v autě. Takže autem sice můžete kamkoli, ale pomalu, skoro krokem, abyste pochopili, že ta tuna kovu a randál kolem vás je úplná zbytečnost. A kdyby vám to nedocházelo, tak přijde další poňouknutí k prozření: moc nezaparkujete, protože zabíráte šíleně hodně místa. Kde stojí jedno auto, mohlo by parkovat deset kol, nemluvě o tom, jak barevná auta ničí estetiku staré části města.

Dánsku, pokud se srazí auto s cyklistou, je to právně skoro vždy chyba řidiče auta. A je to tak logické − auto je zbraň hromadného ničení, a tak se řidič podle toho má chovat a jezdit opatrně, město není dálnice. V autě je člověk chráněn tunou kovu ze všech stran, cyklista jej nemůže nikterak zranit, takže cyklistu aspoň chrání zákon.

Není mi známo, že by segway někoho v Praze zabil, na rozdíl od aut, která zabíjí ve velkém. A když už se stane nějaké zranění na segwayi, což se může přihodit i chodcům a cyklistům, zraní maximálně sami sebe a je to fair. U aut je to naopak. Řidič je v bezpečí a chodec má smůlu.

Když jsem se kdysi ptal filozofa Jana Sokola, proč jsou řidiči aut tak arogantní, odpověděl, že v komfortu a bezpečí auta mají řidiči pocit obýváku, kde mu cizí svět skáče do soukromí skoroložnice. Auto je skutečně takový pohyblivý a vybavený obývací pokoj − pohodlná "křesla", hi-fi, vytápění. Koneckonců, kdo z vás má doma klimatizaci a kdo z vás ji nemá v autě? To auta zabíjí ve velkém a jejich řidiči mají často pocit, že je jim vnější svět na obtíž a za překážku, která je zdržuje. Proč tedy spíše neomezit (nikoli zakazovat) nebezpečnou, hlučnou, neestetickou a neekologickou automobilovou dopravu v centru města?

Pokud se vám nelíbí, jak auta zprznila a znečistila města, byla osobní elektrodoprava vaší šancí. Praha je − jak známo − kopcovitá. Snaha přimět lidi přesednout si z aut na obyčejné šlapací kolo se tudíž zatím moc nepovedla, byť se o to pokoušeli mnozí. Jedinou nadějí jsou právě jiné − nové − formy osobní dopravy. Máme koneckonců kilometry celkem nevyužívaných cyklopruhů a cyklostezek. Tak proč je nevyužívat moderně?

Segway je jakýsi praděda gyroskopové dopravy, který se chtěl vyvíjet dál, ale v Praze právě dostal stop. Je to humpolácký zákaz. Lidem nevadí segway jako takový, ale velké průvodcovské skupiny, které s nimi občas necitlivě jezdily. Naopak, ze segwayů byli všichni na začátku nadšeni, koupila si je dokonce městská policie. A mimochodem, taxi jezdí citlivě?

Praha měla omezit rychlost čehokoli (včetně aut) v centru na 30 km za hodinu, cesty dát cyklistům, elektrokolům, koloběžkám, segwayům a čemukoli jinému a chodník měl zůstat pro pěší. Bylo by to mnohem veselejší, modernější a bezpečnější. A mohli jsme se zapsat do dějin jako progresivní metropole. Udělali jsme pravý opak. Snad se směřování našeho hlavního města brzy změní.

Vyšlo v Hospodářských novinách 4. srpna 2016.

Jsou segwaye v Praze horší než nevěstince? Mají se z centra vymýtit? Starosta Prahy 1 Oldřich Lomecký a René Buřič z Asociace Segway ČR v duelu DVTV. | Video: Daniela Drtinová
 

Právě se děje

před 7 minutami

Baseballisté v kvalifikaci o Tokio podruhé prohráli, s Itálií 1:5

Českým baseballistům se výrazně vzdálil přímý postup z evropsko-africké kvalifikace na olympijské hry v Tokiu 2020. V Boloni dnes podlehli domácí Itálii 1:5 a připsali si druhou porážku.

Potřebují teď vyhrát zbylé tři zápasy a doufat ve vyrovnanost ostatních utkání, aby měli teoretickou naději na prvenství v turnaji. Spíše ale ještě můžou bojovat o druhou pozici zajišťující účast v závěrečné jarní kvalifikaci na Tchaj-wanu.

Utkání s Italy rozjel Schneider dvoumetovým odpalem a Hejma s Červenkou ho dotlačili k prvnímu bodu zápasu. V dohrávce ale Italové hned srovnali a skóre otočili v dohrávce třetí směny. Nadhazovač Chroust dal metu zdarma, dalšího pálkaře trefil a hráč s čtyřletými zkušenostmi z MLB Colabello odpálil tříbodový homerun.

V páté směně Italové dvakrát odpálili a Chrousta na "kopci" vystřídal nejzkušenější český hráč Petr Minařík. Domácím se přesto podařilo přidat pátý bod. Na začátku šesté směny měli Češi po dvoumetové trefě Červenky šanci snížit, ale obrana Itálie si se složitou situací poradila dvojautem a zdramatizování souboje nepřipustila.

Zákrok večera předvedl v zadním poli Hejma, který rybičkou chytil míč ze vzduchu a vysloužil si aplaus. Ještě lepší počin mohl poté přidat na pálce, ale při plných metách poslal míč do vzduchu a body nestáhl. Stejně jako při středeční prohře s Nizozemskem (1:4) měli Češi více odpalů než soupeř, ale doběhli jen pro jeden bod.

V pátek čeká baseballisty od 14:30 duel s Jihoafrickou republikou. V sobotu narazí na silné Izraelce, kteří mají dvě výhry a evropské šampiony Nizozemce porazili vysoko 8:1. V neděli Češi uzavřou své vystoupení v turnaji proti Španělsku.

Aktualizováno před 1 hodinou

Osmý zápas, osmá výhra. Jekatěrinburg s Kovářem dál vítězí

Hokejisté Jekatěrinburgu vyhráli v KHL i osmý zápas a posedmé u toho byl český brankář Jakub Kovář. Jediný neporažený tým v soutěži zvítězil 5:4 v prodloužení nad Kunlunem a stále se pyšní stoprocentním bodovým ziskem. Před Šimonem Hrubcem dostal v brance čínského týmu přednost Jeremy Smith.

Kovářův Avtomobilist přitom uspěl už počtvrté až po nerozhodném výsledku v základní hrací době. Domácí tentokrát dvakrát stáhli jednogólovou ztrátu a po dvou třetinách sami vedli 4:3. Na vyrovnávacím gólu čínského týmu se podílel asistencí obránce Andrej Šustr.

Zápas rozhodl po 42 sekundách prodloužení druhým gólem v zápase německý útočník Brooks Macek, který se posunul do čela klubové produktivity s 11 body za šest branek a pět asistencí.

KHL:

Jekatěrinburg - Kunlun Red Star 5:4 v prodl. (za hosty Šustr 0+1), Magnitogorsk - Spartak Moskva 4:3, Ufa - Omsk 2:5, CSKA Moskva - Vladivostok 4:0, Dynamo Moskva - Petrohrad 0:2, HK Soči - Nižnij Novgorod 5:4, Kazaň - Nižněkamsk 4:1.

Další zprávy