Jan Lipold Jan Lipold | Komentáře
13. 7. 2017 8:55

Zlevnit dálniční známku? Fakt ne. Rozčilení není program, ani když stojíte v zácpě na D1

Existují i dálnice v dobrém stavu. Jinak by ODS asi těžko mohla navrhovat, aby se na nich povolená rychlost zvýšila na 150 kilometrů v hodině.
Zeměpisná poloha nám dává příležitost být dálniční křižovatkou Evropy. Není o co stát. (Ilustrační foto.)
Zeměpisná poloha nám dává příležitost být dálniční křižovatkou Evropy. Není o co stát. (Ilustrační foto.) | Foto: Martchan / Shutterstock.com

Roční dálniční známky stojí 1500 korun, a to už od roku 2012. Pět let se nezdražovaly, ačkoli kilometrů dálnic mezitím přibylo.

Poslanec Jan Skopeček z ODS teď naopak navrhl jejich zlevnění, respektive zrušení, "než bude dálniční síť dobudovaná a kvalitní", protože "kvalita tohoto veřejného statku neodpovídá ceně dálniční známky" a "je nemravné, aby stát vedle spotřební daně z pohonných hmot, DPH z pohonných hmot a silniční daně, vybíral za hodiny strávené v kolonách i 1500 Kč." Poslanecká sněmovna ale odhlasovala, že o tom jednat nebude.

Na seznamu věcí, co lidi štvou, jsou dopravní zácpy na dálnicích pěkně vysoko. Jako by se Skopeček právě prokousal do parlamentu kolonou na D1, vyslechnuv lamentování chlapů u pumpy: A za tohle si platíme!

Emoce bublají on-line. Ani prezidentský kandidát Michal Horáček to nevydržel.

Česko se potí v kolonách, auta stojí, nervy tečou, národohospodářské ztráty rostou. Přesto by měl poslanec Skopeček zatnout zuby a počítat do deseti, než bude hněv motoristů tlumočit na parlamentní půdě. Už proto, že "dobudované a kvalitní dálniční sítě" se většina z nás nemusí dožít.

To není sýčkování: žijeme přece na území, které se může proměnit v dálniční křižovatku Evropy. Čím víc dálnic tu postavíme, tím atraktivnější pro jejich uživatele bude, tím víc aut nasajeme, tím víc a širších dálnic, parkovišť u dálnic atd. bude potřeba. "Dobudování dálniční sítě", bez toho, abychom auta aktivně omezovali, znamená v případě České republiky termín nekonečno.

Letní uzavírky + letní kolony = letní populismus. Koho by nepohodlí na silnicích nerozčilovalo, ale rozčilení není program. Když vám v létě odpojují teplou vodu nebo zavírají metro, taky asi netrháte složenky a nedožadujete se u okénka Dopravního podniku refundace předplatného.

Kromě letních zácp jsou i roční a denní období, kdy se na většině dálnic dá jezdit vcelku přirozeně a řidiče ani nenapadne, že by za to zasloužil nějaké "bolestné". A hlavně, existují i dálnice v dobrém stavu. Jinak by Skopečkova ODS těžko mohla nedávno navrhovat, aby se na nich povolená rychlost zvýšila na 150 kilometrů v hodině.

Mimochodem, ODS spravovala ministerstvo dopravy v letech 1992-1997, 2006-2009 a v první polovině roku 2013. Za jejích ministrů se například dokončovala D47 na severu Moravy, která se od té doby opravuje víceméně pořád.

Programem rozhodně není odškodnění řidičů zlevněním dálničních známek. To je gesto z rodu těch, které ODS ráda vyčítá levici: přídavek sem, přídavek tam, sleva na to či ono. Smysl nemá šachovat s cenou dálničních známek, a už vůbec ne směrem dolů. Smysl má dálniční známky zrušit a zavést místo nich mýto i pro osobní vozy, tedy platbu za užívání dálnic a hlavních silnic podle ujetých kilometrů.

Teď platí podivná solidarita: stejnou vstupenku za 1500 si kupuje ten, kdo ročně po dálnicích najede 5 tisíc, i ten, kdo desetkrát tolik. Proč? Také chcete mít stejný účet za vodu jako soused, který si na rozdíl od vás každý víkend napouští bazén? (Že na silniční fond přispívají řidiči i daněmi z pohonných hmot, čili kdo najede víc, i víc zaplatí, v principu nic nemění. Je to stále nespravedlivé.)

Předplatné dálnic od jejich používání nijak neodrazuje; spíš je pozvánkou k ježdění: když jsem si zaplatil známku, tak se ji přece budu snažit využít. A tradá na D1.

Mýto podle ujetých kilometrů naopak může šoféry přimět k tomu, aby si cesty rozmýšleli; může přispět ke snížení dopravní zátěže. Samozřejmě, muselo by fungovat tak, aby se všichni místo dálnic nevydávali po objížďkách, aby ušetřili. V úvahu by se muselo vzít i to, že některým podnikatelům nebo i soukromníkům, kteří dálnice prostě používat musí, stoupnou výdaje na dopravu.

A ještě k té nemravnosti, s jakou stát ždíme z řidičů 1500 Kč ročně, "za hodiny strávené v kolonách", jak to řádně motopopulisticky vyjádřil Jan Skopeček.

1500? To je přibližně jedna nádrž benzínu, ani ne poloviční roční předplatné MHD (nezbytné statky). Lístek na koncert zahraničního umělce, útrata na Matějské pouti (zbytné statky). Vážně my řidiči neseme tak nesnesitelné, kruté a nespravedlivé břímě? Ani omylem. Za dálniční kupony ročně platíme přes čtyři miliardy korun, za to sice nová D nebude, ale na opravy zanedbané - a námi opotřebovávané - infrastruktury každá koruna dobrá.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 5 hodinami

Britská policie řešila tanker v Lamanšském průlivu. Na palubě byli černí pasažéři

Britská policie spolu s pobřežní a pohraniční stráží v neděli zasahovaly kvůli incidentu na ropném tankeru v Lamanšském průlivu jižně od ostrova Wight. Důvodem bylo několik černých pasažérů, kteří podle sdělení policie slovně vyhrožovali posádce. Informovala o tom agentura Reuters. Rozhlas ostrova Wight večer oznámil, že operace skončila zatčením sedmi podezřelých.

"Na palubě tankeru bylo několik černých pasažérů, kteří slovně vyhrožovali posádce. Nikdo nebyl zraněn," uvedla policie v prohlášení. BBC citovala právníky řeckého majitele lodi, podle nichž "stoprocentně nejde o únos", jak se předtím také spekulovalo.

K lodi, která se plaví pod liberijskou vlajkou, vyrazila v neděli plavidla pobřežní stráže i vrtulníky. Tanker Nave Andromeda, dlouhý 228 metrů, podle AP vyplul 6. října z Lagosu v Nigérii a do jihoanglického přístavu Southampton měl dorazit dnes dopoledne.

Zdroj: ČTK
před 6 hodinami

Gebre Selassie přihrál na gól při remíze Brém s Hoffenheimem

Fotbalisté Brém v sestavě s českými reprezentanty Jiřím Pavlenkou a Theodorem Gebre Selassiem, který přihrál na gól, remizovali v utkání 5. kola německé ligy s Hoffenheimem 1:1. Wolfsburg poprvé vyhrál, po předchozích čtyřech remízách porazil nováčka z Bielefeldu 2:1.

V dresu Hoffenheimu podobně jako ve čtvrtečním zápase "liberecké" skupiny Evropské ligy s Crvenou zvezdou Bělehrad (2:0) absentoval kvůli nákaze koronavirem Pavel Kadeřábek. Brémy se ujaly vedení v páté minutě, poté co Gebre Selassieho přízemní centr z pravého křídla zakončil Maximilian Eggestein. Pavlenka kapituloval ve 22. minutě po střele Dennise Geigera do horního rohu branky.

Wolfsburg posunulo k prvnímu tříbodovému zisku povedených 80 sekund v 19. a 20. minutě. "Vlci" nejprve skórovali z nacvičeného signálu po přímém volném kopu, poté co Maximilian Arnold našel za zdí postaveného Wouta Weghorsta.

Druhá branka padla po chybě hostů v následné rozehrávce. Vybojovaný míč se po sérii doteků dostal až k Arnoldovi, jenž se po gólové asistenci zapsal i mezi střelce. Bielefeld snížil až deset minut před koncem ranou Svena Schipplocka uvnitř šestnáctky.

Německá fotbalová liga - 5. kolo:

Wolfsburg - Bielefeld 2:1 (19. Weghorst, 20. Arnold - 80. Schipplock), Brémy - Hoffenheim 1:1 (5. Eggestein - 22. Geiger).

Tabulka:

1. Lipsko 5 4 1 0 12:3 13
2. Bayern Mnichov 5 4 0 1 22:8 12
3. Dortmund 5 4 0 1 11:2 12
4. Stuttgart 5 2 2 1 10:6 8
5. Mönchengladbach 5 2 2 1 8:8 8
6. Brémy 5 2 2 1 7:7 8
7. Eintracht Frankfurt 5 2 2 1 7:9 8
8. Hoffenheim 5 2 1 2 9:7 7
9. Augsburg 4 2 1 1 5:3 7
10. Wolfsburg 5 1 4 0 4:3 7
11. Union Berlín 5 1 3 1 8:6 6
12. Leverkusen 4 1 3 0 3:2 6
13. Freiburg 5 1 3 1 6:9 6
14. Bielefeld 5 1 1 3 4:8 4
15. Hertha Berlín 5 1 0 4 9:12 3
16. Kolín nad Rýnem 5 0 2 3 5:9 2
17. Schalke 5 0 1 4 2:19 1
18. Mohuč 5 0 0 5 4:15 0
Další zprávy